Vandaag ging ik op pad naar een basisschool in Rotterdam. Een lerares van groep 4 heeft al lange tijd last van nek- en rugklachten. Ondanks veel fysiotherapie-sessies en regelmatig zelfs pijnstillers dreigt ze nu te gaan verzuimen. Haar lichamelijke klachten hinderen haar steeds meer waardoor ze haar werk niet goed kan uitvoeren. De directeur van de school benaderde me via het interne schoolnetwerk en vroeg me om onderzoek te doen naar de werkplek van de betrokken collega. Zou daar de oorzaak van haar klachten kunnen liggen?
In het basisonderwijs hebben medewerkers vaak te maken met werkplekken die zijn ontworpen voor het tijdperk van vóór computers. Toen computers hun intrede deden, werden ze vaak op bureaus geplaatst die daar niet voor ontworpen waren. Dit leidde tot problemen bij het vinden van een geschikte plaats voor het scherm. Het recht voor de neus plaatsen was vanwege de oog-afstand -te dichtbij- geen optie. Dus koos men voor de uiterste rechter- of linkerzijde van het bureau. Daarmee bleef er recht voor de gebruiker wat ruimte voor bijvoorbeeld schriften en ander papierwerk.
Kun je het je voorstellen? Deze ogenschijnlijk eenvoudige oplossing voor de plaatsing van het computerscherm leidt tot een werkhouding die ik de “wokkel” noem. Een kronkelende houding, vergelijkbaar met een kurkentrekker. Zo blijf je altijd een bepaalde richting opgedraaid werken, wat belastend is voor het lichaam en dus klachten veroorzaakt. Dit is slechts het begin, want waar laat je het toetsenbord en de muis? En wat voor effect heeft dit op de lichaamshouding?
De volgende keer vertel ik meer hierover, inclusief de resultaten van het werkplekonderzoek en de logische aanbevelingen voor verbetering!